Thuis in Pécs

21 april 2014 - Pécs, Hongarije

Al bijna drie maanden zitten er op van onze tijd als Erasmus-student. Het werd wel weer eens tijd om wat van ons te laten horen op deze blog. De weken vliegen voorbij en dat komt doordat we het gewoon super naar ons zin hebben.
Vanmiddag zijn we teruggekomen van onze lentevakantie in Bosnië en toen we hier in Pécs het station uitstapten voelde het echt als thuiskomen... vandaar die titel ;-)

Voordat we losbranden over de vakantie-avonturen in Bosnië, eerst even een beschrijving van hoe het ons hier in Pécs vergaat en bevalt. Te beginnen met school, waarvoor we tenslotte hier zijn. Eigenlijk verloopt alles best soepel en we merken dat er een groot verschil tussen de vakken bestaat. Bijvoorbeeld het vak International Business wordt gegeven door een oud opaatje die in slecht Engels vooral over vroeger praat en totaal niet over de lesstof. Bij deze les is het voor ons dus vooral tijd uitzitten, aangezien er aanwezigheidsplicht is. Operations Management is daarentegen een hartstikke leuk vak waar we veel plezier hebben en waarbij het ook echt nuttig is om aanwezig te zijn. De twee mastervakken die Dennis volgt zijn echt een groot verschil t.o.v. de bachelorvakken. Heel interessant, nuttig, hoog niveau, gruwelijk veel verslagenwerk en iedere week een pak leeswerk, dat vergt dus flink wat tijd. Danciëlle heeft het vak Hongaars, wat al goed van pas is gekomen aangezien weinig mensen hier Engels spreken, hoogstens Duits.  Bij de midden-tentamens en presentaties tot nu toe hebben we flink gescoord. Over een paar weken begint de echte tentamenweek, dus het wordt steeds meer in de boeken zitten...

Genoeg verteld over de studie, want er is hier natuurlijk veel meer te doen! Er zijn hier erg veel internationale studenten dus het is makkelijk om hier contacten op te doen. Pécs is een heel levendige stad en zodra het zonnetje schijnt zitten de vele terrassen flink vol. We zijn al een paar keer een weekendje weg geweest binnen Hongarije. De zuidelijke stad Szeged was onze eerste bestemming. Lekker de thermale baden bezocht, goed gegeten en typische markten bezocht. De daaropvolgende trip was naar het Duna Drava Nationaal Park, tijdens een flinke wandeling door de uiterwaarden van de Donau werden we ineens verrast door een groep van zo'n 50 herten. We zijn ook een weekendje naar de Barokke stad Sopron geweest, dat bijna in Oostenrijk ligt, inclusief tripje naar het stadje Köszeg met een centrum dat helaas totaal verlaten was. Met Heidie en Suzanne, die begin maart op bezoek waren, hebben we Budapest bezocht. Sophie was de volgende die het vliegtuig naar Hongarije nam en dat was erg gezellig. Aankomend weekend krijgen we John, Marianne en Sharon op bezoek, waar we erg naar uitkijken!

Dan de trip naar Bosnië: Een land dat 1,5 jaar geleden zo'n goede indruk op ons maakte, dat we er meer van wilden zien. Hemelsbreed ligt het op maar enkele uurtjes rijden, maar met het OV is het toch een flinke opgave om er te komen of (dat vooral) te vertrekken.

Op Dennis' verjaardag vertrokken we al lekker vroeg naar Zagreb. De hoofdstad bleek veel mooier, groener en levendiger dan we dachten en we waren blij dat we voor 2 nachten een kamer geboekt hadden. Grappig was dat we langs de dierentuin liepen, ff snel de prijs bekeken en zagen dat entree voor studenten maar 2,5 euro is... dat konden we niet laten liggen en zo hadden we een leuk extraatje.

Vervolgens met de bus naar Jajce. Een heel mooi stadje ergens centraal in Bosnië. Bij aankomst is het meteen duidelijk dat je midden in de Balkan bent... de geur van cevaps (als je ze niet kent, Google maar of ga eens naar een Balkan restaurant ;-),  het bergachtige landschap, het rauwe uiterlijk van de bevolking die zo gastvrij en uitgesproken is, maar natuurlijk ook de oorlogsresten in het straatbeeld. In Jajce leven voornamelijk Bosniakken en kent (zoals vergelijkbare culturen als Turkije) dan ook een echte koffiecultuur. De toeristische highlight van de plaats is de waterval die (zelfs in het laagseizoen) busladingen toeristen aantrekt, helaas stoppen deze vaak voor een paar foto's en zijn ze weer weg, waardoor de lokale bevolking er niet echt baat bij heeft. Gelukkig waren er die twee uit Nederland die een hele week voor Bosnië wilden uittrekken...

Op maandag reisden we van Jajce naar Travnik. Net als de vorige plaats een oude stad met een fort als fysiek bewijs. Dat we deze dag met ijs in een t-shirtje op het terras zaten, was de volgende ochtend wel een erg verre herinnering, aangezien er overal sneeuw lag toen we wakker werden. De komende dagen zou het koud en regenachtig blijken. Op onze weg naar Sarajevo maakten we een stop in Visoko, waar wellicht de grootste menselijk-gemaakte piramide ter wereld ligt. Bewijs moet er nog komen, maar het was wel grappig om ff te gaan kijken.

In Sarajevo verbleven we bij Dzemal, een vriend van 1,5 jaar terug. Die inmiddels een goed guesthouse heeft opgebouwd en zelfvoorzienend is in een land vol (jeugd)werkloosheid. In Sarajevo wilden we nog de oude bobsleebaan van de winterspelen '86 bezoeken, maar dat plan werd wegens het weer aangepast. Na Sarajevo reisden we naar een van die vele plaatsen in Bosnië met een nare geschiedenis, alleen doet deze bij iedereen wel een belletje rinkelen: Srebrenica. In de bus ernaartoe liepen we nog flinke vertraging op doordat we half ingesneeuwd raakten, maar rond het middaguur stapten we uit in het kleine stadje waar echt helemaal niets leuks te beleven valt. Met de geschiedenis in het achterhoofd levert je het een raar gevoel op als je ziet dat iedereen die er woont Bosnische-Serv is en je er overal de Servische vlag wappert. Het memorial, dat bij het gebouw ligt waar de Dutchbat zich settelde, wordt  24/7 bewapend bewaakt, omdat men denkt dat nationalisten het anders zullen vernielen...triest. De akelige, koude en enorm grote gravenvelden maken vanzelfsprekend een grote indruk, maar door de actualiteit ervan beleefden we het aangrijpender dan een plaats zoals Auswitch.

Goed, en toen weer een vrolijk en laatste gedeelte van de reis, Couchsurfen in Tuzla! Het is altijd leuk om voor eventjes deel uit te maken van het leven van een lokale couchsurfer. We verbleven bij Dejan en zijn familie, ergens in een buitenwijk van de zout -en kolenmijnenstad. We zijn naar de brouwerij geweest van het plaatselijke bier, vele cafés bezocht, veel eigengemaakte specialiteiten geproefd, waarvan de verschillende rakija's het meeste (of juist niet :-) ) bijblijven. Tijdens een flinke wandeling door de bossen liet Dejan ons een supergrote vlakte zien (circa 10 km2) wat eerst een zoetwatermeer was en nu een dor veld van 100% kolenafval.... Bosnië, het is een mooi land, maar het is tegelijkertijd ook zo rauw.
De terugweg reisden we door de aangepaste bustijden met pasen, via Servië. Zo hadden we onverwachts nog een dagje Belgrado op het programma, de stad waar we 1,5 jaar terug onze balkanreis begonnen. Vannacht met de overvolle nachttrein terug naar Hongarije gegaan, maar gelukkig nog best wat uurtjes kunnen slapen. Het was een prachtige reis!

Dat was het voor nu. Wij maken het hier dus wel en hebben een prachtige tijd. Tot ziens, tot over een tijdje! ;-)

Groetjes D&D

1. Nelly Brands:
    21 april 2014
    ik vind het zeer interessant , wat ik gelezen heb , jullie komen nog eens ergens en dan samen dit allemaal te beleven , knap hoor, ik wens jullie heel veel geluk , en zet maar lekker door
    gr Nelly
  2. Karin:
    22 april 2014
    Fijn dat jullie het zo goed naar de zin hebben.
    Maar ook dat jullie naast de studie nog tijd over houden om leuke culturele dingen te doen.
    En dan nog goede prestaties met de studie.Top!Nog heel veel plezier de komende tijd!Groetjes Karin
  3. BETS SCHUURMANS:
    23 april 2014
    Leuk om te lezen dat het jullie zo goed bevalt en dat ook de studie goed gaat. Geniet de komende dagen maar lekker van het bezoek en dan nog te laatste loodjes goed doorstaan, maar jullie kennende zal dat vast lukken.Groetjes en tot ziens,Bets en Theo
  4. Ai en helma:
    23 april 2014
    wat een verhaal wat jully allemaal zien en meemaken geweldig maar mis jully wel een beetje tot gauw ai en helma xxx
  5. Sharona:
    2 mei 2014
    Wat fijn dat jullie het zo goed hebben in jullie nieuwe 'thuis'! Daarnaast is het natuurlijk ongelooflijk gaaf al die dingen die jullie meemaken en zien en alle mensen die je leert kennen.

Nog heel veel succes met de komende tentamens. Maar Dancielle kennende heeft ze dat eigenlijk niet nodig ;)

Liefs Sharona
  6. Elly:
    3 mei 2014
    Hoi hoi .
    Wat hebben jullie dit weer leuk geschreven ,jammer dat het niet vaker gebeurt.
    Geniet van de tijd die jullie nog hebben en heel veel succes voor de komende tentamens .
    Lieve groetjes Rene en elly
  7. Sjan:
    3 juni 2014
    gefeliceerd met je verjaardag en de groetjes van ons jos sjan uit oss
  8. Ad Megens:
    3 juni 2014
    Hoi, Dancielle en Dennis.
    Dancielle hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Ik begrijp dat jullie de tijd van je leven hebben in Hongarije en in volle teugen genieten. Als jullie straks terug zijn ben je heel veel ervaringen rijker, waar je je hele verdere leven met een goed gevoel aan terug kunt en ook zult denken. Nog een paar mooie dagen toegewenst en we zien en spreken jullie binnenkort in Nederland weer. Houdoe wonne, Ad en Marion
  9. Danciëlle en Dennis:
    4 juni 2014
    Dankjewel voor de felicitaties! :)
    Wij gaan er hier nog 1,5 week flink van genieten en pakken daarna de rugzak weer snel op voor een nieuwe reis, hihi =D
  10. Sjan:
    5 juni 2014
    oke we zien jullij volgende week weer lekker in oss tot dan groetjes van hier xx