Back Home

22 januari 2014 - Oss, Nederland

Bbrrrr.... koud!
Niet gek natuurlijk als je een tropisch Ghana verruilt voor een winterachtig Nederland en al helemaal niet als je dan op teenslippertjes het vliegtuig uitwandeld (oeps, niet aan gedacht...)

Goed, we zijn dus weer 'back home'. Na een lange tijd weer familie, 'eigen' voedsel (boterhammen!), écht goede muziek (vinden wij dan hè), en bijvoorbeeld dekens op het bed. Hartikke leuk natuurlijk, maar stiekem missen we Ghana nu al een beetje :-)

Hieronder een lijstje met de dingen die we van Ghana (gaan) missen:
- De vriendelijkheid van de mensen
Met stip bovenaan! Vanuit het niets hoorde je steeds weer 'Welcome to Ghana' en werkelijk altijd en iedereen groet elkaar.
Daarnaast werden we regelmatig getrakteerd op iets lekkers of drinken, omdat 'we te gast in Ghana waren'.
- Vrolijk
Ligt in het verlengde van het vorige puntje. Iedereen lacht, iedereen zingt, iedereen danst. Prachtig, want het is zo aanstekelijk...
Een kleine uitzondering zijn de meeste mensen die in loondienst zijn, want over het algemeen is het werk saai en houden Ghanesen gewoon niet zo van werken.
- Vertrouwen
Ghanesen zijn te vertrouwen. Klein voorbeeld: na een paar weken betrapten we onzelf erop dat we helemaal niet meer omkeken naar onze backpack als we deze bijvoorbeeld hadden afgegeven aan iemand als bagage voor de busrit.
Reizen zonder dat je eigenlijk op je spullen hoeft te letten, dat kan bijna nergens in de wereld, heerlijk!
- Het super lekkere fruit
Zelfs na het eten van de ontelbare aantallen ananas, mango, papaya, watermeloen, kokosnoot en verschillende onbekende tropische vruchten.
- Dat eten naar je toegelopen komt
Op de hoofden van al die Ghanesen, die werkelijk alles op straat verkopen.
- Verhalen delen
Zoals altijd op reis, is het heel gaaf om je reiservaringen uit te wisselen met andere reizigers. Ondanks het lage aantal reizigers in Ghana, hebben we heel wat leuke, lieve, gezellig en interessante mensen onmoet. De leuke gesprekken gaan we zeker missen.
Kleine kanttekening: Dit geldt niet voor Ghanesen. We misten een soort van aanknopingspunten voor gesprekken met hen. Tuurlijk als je een mango koopt, kun je over die mango praten, maar daar houdt het dan ook bij op. Ghanesen en westerlingen hebben over het algemeen een heel andere belevingswereld en het is lastig om die barriere goed te doorbreken voor 'echt' contact.
- De Ghanese muziek
Altijd dansbare en vrolijke deuntjes, vaak gespeeld op een volume dat geen enkele speaker aankan (laat staan onze oren). Hier een Ghanese hit van dit moment:
http://www.youtube.com/watch?v=YdMAn91wYWU. We keken wel even raar op toen we voor het eerst dit refrein hoorden, volle borst gezongen door al die Ghanese kinderen.

Natuurlijk zijn er ook heel wat dingen in Ghana die we zeker niet gaan missen, bijvoorbeeld:
- De Kerk
Waar je ook bent, waar je ook kijkt, overal het christendom. De Ghanesen zijn bezeten door hun geloof. Het systeem (want dat is het) is gebasseerd op bangmakerij en geldklopperij.
- Corruptie
'Ghana law' noemen ze het. Je respect moet je betalen aan werkelijk iedereen met een beroep in uniform, anders krijg je niet veel voor elkaar.
Zelf hebben we er (behalve bij Danciëlle's aankomst) niet veel last van gehad, maar het is overal. Wil je makkelijk van problemen af zijn, gewoon even wat cedis neertellen...
- Obruni
Obruni betekent 'witte' in het Twi, de meest gesproken taal in Ghana. Zonder enige schaamte noemt werkelijk iedereen je zo.
Door onze huidskleur kun je toch al niet op straat lopen zonder op te vallen, maar de golf van 'Obruni's die je omringt, maakt iedereen wakker dat er een witte in aantocht is...
- Give me...
Er is niet veel toerisme in Ghana, maar op de wat meer toeristischere plekken merkten je dat vooral de kinderen 'vervuild' waren door goedwillende westerlingen die graag dingen geven aan de bevolking. Hartstikke goed bedoeld om een flesje water te geven aan zo'n jongetje, maar het gevolg is dat ze allemaal denken dat de volgende 'Obruni' dat ook doet.
- Geweld
Geweld is heel normaal in Ghana. De (gruwelijk slechte) tv-series en films bestaan uit haast niets anders. Daarbij komt dat het heel normaal is dat kinderen en vrouwen hier het slachtoffer van zijn en dat het ook vaak seksuele mishandeling betreft. Verhalen dat kinderen op school betast worden door hun leraar en dat de ouders dit 'normaal' vinden. Een jongetje dat minstens tien minuten achter elkaar door zijn vader non-stop afgeslagen word met een zweep in het naastgelegen huis, terwijl wij een boekje wilden lezen, tsja wat moet/kun je doen?
- 18:00 uur en de dag is voorbij
Dat is wel wennen hoor. Om 6 uur gaat de zon onder en sluit zowat alles. Het gebeurde niet vaak dat we later dan 9 uur gingen slapen.
Het is van 6 tot 6 licht, wat betekent dat 12:00 uur in Ghana het midden van de dag betekent, terwijl dat in Nederland vooral het einde van de ochtend is.

We zijn ontzettend blij dat we voor Ghana gekozen hebben, als bestemming voor deze lange vakantie. Het is makkelijk te reizen, heel veilig, de mensen zijn heel interessant, het land is mooi en het is makkelijk om er simpelweg een leuke tijd te hebben.

Tot zover Ghana. Nu hebben we een kleine week om ons voor te bereiden op het volgende buitenlandse avontuur... studeren in Hongarije!
Aan de bezoekersstatistieken van deze website, zagen we dat jullie ons volop op de voet gevolgd hebben... erg leuk!
Ook vanuit Hongarije zullen we regelmatig van ons laten horen, tot dan!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Piet:
    22 januari 2014
    Wat een leven, wat een leven! Hopelijk tot snel een keer bij de Unox, heb je onze ambachtelijke worst en soep ook gemist?
  2. Dick:
    22 januari 2014
    Welkom thuis en succes met de studie in Hongarije
  3. Marielle:
    22 januari 2014
    Leuk om jullie avonturen te volgen!
    En hoezo koud? Ik heb hier nog steeds de airco aan.
    Misschien zien we je nog even op de koffie. Zo niet, dan veel plezier allebei in Hongarije.
  4. Karin:
    22 januari 2014
    Super gaaf wat jullie daar gezien en gedaan hebben.
    Nu op naar jullie volgende avontuur!
    Hopelijk zien we jullie a.s. zaterdag eerst nog in breda.
  5. Cees:
    22 januari 2014
    Was erg leuk om jullie belevenissen te lezen! Is heel anders dan een boek over een land of een documentaire kijken op TV. Jullie ervaringen staan veel dichter bij onze belevingswereld, dus heel interessant! Bedankt! :-)
  6. BETS SCHUURMANS:
    30 januari 2014
    ALS JULLIE HET HIER AL KOUD VONDEN, HOE IS HET DAN IN HONGARIJE???ANDERS KOUD DAN IN HOLLAND??