Van de warmte naar de hitte

28 december 2013 - Tamale, Ghana

Wat is het hier heet! Van de warmte naar de hitte, dat is wel hoe je de reis vanuit het zuiden naar het noorden van Ghana kunt omschrijven...

Eerst terug naar 23 december, toen sloot Dancielle haar lange reisdag af met een 'warm' onthaal. Het was namelijk ontzettend druk op het airport en op het moment van topdrukte ontstond er chaos en gingen er zelfs mensen met elkaar op de vuist voor een comfortabel plekje. Daarnaast wist de 'chief officer' van de duane wat druk op Dancielle uit te oefenen, zodat er 20 euro afgegeven moest worden... Nou, welkom in Ghana :-)

Ons plan om de 24e al vanuit Accra naar Kumasi te reizen, stelden we bij toen bleek dat we een erg fijne accomodatie in het centrum van Accra hadden, pal aan zee. Dancielle's eerste dag in Ghana deden we lekker rustig aan en hebben we een beetje op de markt in Accra rondgestruind. Eerste kerstdag begon met pannekoeken als ontbijt, waarna we per tro-tro naar Kumasi gingen. We zaten mooi vooraan in het voertuig (extra beenruimte), maar tijdens de rit kregen we door dat de vooruit vooral bestond uit grote barsten/scheuren en bij iedere kuil of bult in de weg was het maar afwachten of hij er niet helemaal uit vloog.

De volgende ochtend was het alweer vroeg uit de veren voor het tweede gedeelte van onze reis naar het noorden. Na een rit van 5 uur stapten we uit de luxe bus (met airco) en was het alsof er een warm deken over ons heen gegooid werd. Pff niet normaal die hitte!

Hier in Tamale zijn we eigenlijk in een heel andere wereld terechtgekomen dan het zuidelijke Ghana. De mensen hebben een heel verschillende cultuur, het landschap is hier oranje in plaats van groen en de levensstandaarden zijn hier een stuk lager. Tamale zelf is een leuk plaatsje en we zijn er nog niet aan toegekomen om de omgeving te verkennen. De hitte dwingt je nu eenmaal om alles rustig aan te doen. We snappen nu dan ook waarom de mensen hier zo ontzettend relaxed zijn. Zo was er dat restaurant dat om 9:00 open zou gaan, waar wij graag wilden ontbijten. Zegt de eigenaar 'Staff hasn't arrived yet and I don't know when they will come' Toen heeft hij zelf maar een eitje voor ons gebakken...

Morgen gaan we naar Mole National Park. Het droge seizoen is al een aantal weken onderweg, dus grote kans op olifanten! Eerst maar eens de reis ernaartoe... Om 3 uur vanacht gaat de wekker, om 4 uur moeten we op het  busstation zijn en hopelijk zijn we dan rond het middaguur bij het park.

Groetjes en de volgende keer weer meer foto's!