Het Oosten van Ghana inmiddels gezien

8 december 2013 - Manya-Krobo, Ghana

Daar ben ik weer! Ik schrijf deze tekst terwijl ik in het dorpje Wli verblijf, maar zal het morgen pas in Akosombo uploaden. De dagen sinds mijn laatste schrijven waren werkelijk super! Ik heb ontzettend veel mooie dingen kunnen zien en doen. Woensdag en donderdag verbleef ik in Biakpa, een piepklein dorpje met een heel relaxte accommodatie met een prachtige ligging. Gisteren heb ik de heilige aapjes in Tafi Atome bezocht... deze 'Toma Monkeys' leven er in het wild, maar eten bananen uit je hand. Gisteren (vrijdag dus) was het een nationale feestdag in Ghana, namelijk de dag voor de boeren. Hierdoor was het nog drukker op straat dan dat het op andere dagen al is. Gisterenavond heb ik samen met een andere toerist en de hosts van ons guesthouse een begrafenisfeest bezocht. Feest op een begrafenis zul je denken... ja hier in Ghana is je begrafenis de belangrijkste gebeurtenis van je leven, want dit  geeft je toegang tot het hiernamaals. De betreffende persoon is in dit geval overleden in mei en vanaf die tijd heeft de familie gespaard voor de driedaagse begrafenis. Gisterenavond was erg gaaf om te zien, maar vanavond is de climax, dus ik ben benieuwd! Is het niet raar om op de begrafenis van een vreemde te zijn? Voor Ghanesen niet, want hoe meer bezoekers er zijn, hoe beter de geest van de overleden persoon uiteindelijk terecht komt. Vandaag was een geweldige dag. Al vroeg in de ochtend werd ik door een Hongaars gezin, waarmee ik gisterenavond gekaart heb, gevraagd om mee te gaan naar een Voodoo fetisj ceremonie in het dorp. Niet alleen werd de fetisj uitgevoerd, maar we kregen ook aanvullende uitleg. Enerzijds was het heel apart, maar aan de andere kant zijn er ook zoveel overeenkomsten met (bijvoorbeeld) het christendom.   Momenteel staan er verschillende blaren op beide van m'n voeten. We hebben vandaag namelijk een flinke hike naar de Wli watervallen gemaakt. Deze bestaat uit twee watervallen, waarvan de onderste in zo'n uur makkelijk te bereiken is, maar het bereiken van de bovenste waterval (grootste van West-Afrika) duurt wat langer en het pad was erg moeilijk en zelfs gevaarlijk. Echter was de waterval zo mooi, dat het de inspanningen meer dan waard was. Ook de vergezichten op Togo (de grens is hier zo'n 400 meter vandaan) waren prachtig.   Morgen (=vandaag) vertrek ik al vroeg in de ochtend richting het zuiden. In Akosomba zal ik overnachten en onder andere deze tekst uploaden en dan reis ik verder naar de westkust. Ik heb namelijk het gevoel dat ik hier in het Oosten ondertussen het meeste wel gezien heb. M'n plan is om de komende twee weken aan de westelijke zuidkust te spenderen, hierover heb ik al verschillende veelbelovende verhalen gehoord.   Nou dat was het wel een beetje. Nu ga ik me snel klaarmaken voor het grote begrafenisfeest... Hoe raar klink dat? ;-)   Update: Tsja jammer, want helaas kreeg ik vrijwel direct na het schrijven van bovenstaande flinke last van m'n maag en darmen. Niet meer op de begrafenis geweest, maar enkel op bed gelegen. Gelukkig gaat het nu weer beter en heb ik de reis naar Akosombo gewoon kunnen maken. Groet! Dennis

1. Dennis:
    8 december 2013
    Thanks voor de leuke reacties! Gr Dennis
  2. Dick:
    9 december 2013
    Hoi Dennis,

Voor heilige apen had je niet weg hoeven te gaan, er zitten er hier voldoende om me heen :) Zouden we hier wat van kunnen leren, drie dagen feest wanneer je begrafenis plaats vind. Groetjes, Dick!
  3. Marcel en Dorethé:
    9 december 2013
    Héé Dennis, wat een geweldige indrukken moet je nu weer opdoen; oerwouden,watervallen,heilige "Toma" aapjes, feest bij een begrafenis en een voodoo fetisj ceremonie en dat alles in een heerlijke temperatuur, muziek op straat en gastvrije en aardige mensen.
    Zo te lezen bevalt het je geweldig. Schitterende en mooie foto's ook. Bij het zien vd foto's en het lezen van je verslagen weten we bijna zeker dat Afrika de volgende bestemming zal worden. Het begint hier trouwens ook weer aardig te kriebelen. Wij kijken uit naar je volgende reisverslag.

ps; hopen wel dat het met je maag/buik weer beter gaat, maar ja dat hoort er nu eenmaal bij.

groeten,
    Dorethé en Marcel