Mooie dagen achter de rug

2 januari 2014 - Bolgatanga, Ghana

'Turn off the generator, switch it back back on and see wath happens' zegt de man naast mij door zijn mobieltje. Enkele minuten later gaat opnieuw zijn ringtone en hoor ik hem zeggen 'We're almost in Wa, we will start our journey in like 40 minutes'. Een half uur later rijden we de provinciehoofdstad Wa binnen en blijkt dat de drie it-monteurs speciaal voor ons tot aan hier zijn doorgereden. Eigenlijk zouden ze hebben moeten omdraaien na bovenstaand telefoontje, maar ze wilden ons niet eerder dan Wa uit de auto zetten. In de afgelopem drie uur hebben we de Ghanese bevolking op z'n best en op z'n slechts ervaren...

Achterop de motor zijn we vanuit Mole Nationaal Park naar Larabanga gegaan. Hier bezochten we een van de oudste moskees van Afrika en vervolgens wilden we per tro-tro naar Wa. Wachtende op vervoer ontmoette we Jakob en Chris, twee jongens uit Duitsland, met dezelfde plannen als ons. Jakob wilde een typisch kledingstuk kopen, maar er onstond een misverstand over de prijs. Dit pakte niet zo goed uit en de sfeer werd vervolgens erg vijandig. De eerste de beste auto die voorbij kwam hielden we aan voor een lift. Gelukkig wilden de drie Ghanesen ons meenemen, wat (op z'n zachts gezegd) niet op prijs werd gesteld door de vijandige jongens. Een hele opluchtig dat we daar weg waren.

De rit naar Wa was hartstikke gezellig en onderweg hielden we pauze om pito te drinken, aan de straat gebrouwen bier van gierst in plaats gerst. Ondanks dat ons reisgezelschap gewoon aan het werk was, dronken ze net zo goed mee, prachtig! In korte tijd hebben we dus Ghana op z'n slechts en best ervaren.

Vanuit Wa naar het afgelegen dorpje Wechiau ondergingen we de meest stoffige rit ever. Van top tot teen waren we bedekt met een dikke oranje laag stof. Toen we alles geregeld hadden voor ons bezoek aan de hippo sanctuary, was het al bijna donker. In een volgeladen tuk-tuk (wij, de 2 Duitsers, een gids, een extra hulpje en de ingeslagen voedselvoorraad) reden we door het prachtige savanne-landschap.

De volgende ochtend gingen we al vroeg op pad naar de nijlpaarden. Eerst een stuk te voet en vervolgens in de kano. Echt heel bijzonder om zo dicht in het wild bij de meest gevaarlijke diersoort te wereld te zijn. Met de kano zijn we ook nog even aan land gegaan in Burkina Faso, wat aan de overkant lag.

Oud op nieuw was niet echt bijzonder, maar aangezien we ontzettend moe waren was dat niet zo erg. Wat wel erg bijzonder was, was ons bezoek aan Mole Nationaal Park. Hier zagen we (van heel dicht bij!) kobben, bosbokken, duikers, krokodillen, knobbelzwijnen, bavianen, olifanten en (heel veel geluk gehad!) een hyena.

De afgelopen twee dagen hebben we een flinke afstand afgelegd door het meest afgelegen stuk van Ghana. De weg (meestal pad) was niet al te comfortabel, maar het landschap was prachtig en de bevolking niet gewend aan toeristen, erg leuk! De komende dagen blijven we in Bolgatanga. Weer even genieten van wat meer comfort en om energie bij te tanken.

Ten slotte wensen wij iedereen een gelukkig nieuwjaar!
Ciao!

1. Karin:
    2 januari 2014
    Allereerst de allerbeste wensen voor 2014 en een goede gezondheid voor jullie beide.
    Ik vind het fantastisch wat jullie doen en allemaal zien.
    geniet er nog lekker van!

Groet
    Karin
  2. Nelly Brands:
    2 januari 2014
    beste wensen voor 2014 voor jullie
    geweldig wat jullie allemaal meemaken en zien
    geniet er maar van

Nelly
  3. Dick:
    6 januari 2014
    De allerbeste wensen voor 2014, dat het een goed jaar voor jullie mag worden. Loop wat verhalen achter, ivm vakantie en die ga ik nu lezen. Prachtig verhaal weer! Geen AK47 gekocht om lekker in de lucht te schieten met oud en nieuw, of doen ze dat daar niet? ;)
    Groetjes,

Dick