Bolgamanden

24 januari 2014 - Oss, Nederland

Gisteravond is er een heel mooi pakket vanuit Ghana gearriveerd.
Een grote postzak met daarin 37 traditionele 'Bolga baskets', die we ongeveer drie weken geleden in de stad Bolgatanga gekocht hebben.

De Bolgamand wordt handgemaakt van savannegras, dat in het noorden van Ghana overal volop groeit. Dit unieke gras is soepel, stevig en duurzaam.

Het duurt minstens 5 dagen om het gehele productieproces te doorlopen. Eerst worden de grashalmen gesorteerd, gesplitst en opgerold. Nadat deze in diverse tinten gekleurd zijn, heeft de vlechter ongeveer drie dagen nodig om de mand in elkaar te vlechten. De laatste stap is het aanbrengen van het schapenleer om het handvat.

Waarom is dit product uniek?
De Bolgamand is ontzettend sterk en ziet er erg mooi uit. De Bolga mand wordt enkel in de stad Bolgatanga geproduceerd, waar het landschap niet geschikt is voor het verbouwen van groenten. De inkomsten van dit traditionele product helpt de lokale gemeenschap aan de broodnodige inkomsten. Toen wij met eigen ogen zagen hoe mooi de manden waren en hoe zorgvuldig deze gemaakt werden, waren wij om. Wat we dachten was 'we gaan deze manden naar Nederland versturen en ze daar aan de man brengen'.

We hebben zes type manden, namelijk de modellen 'Round', 'Pot (onze favoriet), 'Oval', 'Medium', 'Small' en 'Xtra Small'. Geen enkele Bolgamand heeft hetzelfde design. Er past er dus altijd wel eentje bij jouw interieur.
Foto's van iedere mand zijn te vinden op: http://dancielle-dennis.reislogger.nl/foto/bolga-manden. In de beschrijving staan de kleuren, de afmetingen en prijs.

Dus, zocht je bijvoorbeeld nog een geschikte plaats voor al die tijdschriften die overal maar liggen...?

Heb je interesse, mail even naar [email protected] of [email protected]